GÜMÜŞ KAZMA OKURLARIYLA BULUŞTU

TRABZON; Büyükliman Gazeteciler Cemiyet Başkanı Gazeteci/Yazar Aydın Gelleci’nin kaleme aldığı Trabzon’un demiryolu hikâyesinin anlatıldığı “Gümüş Kazma” isimli kitabın tanıtımı yapıldı. Ortahisar Belediyesi çok amaçlı konferans salonunda gerçekleşen tanıtım ve imza gününe davetliler katıldı.

GÜMÜŞ KAZMA OKURLARIYLA BULUŞTU
Mustafa ÖZCAN
Mustafa ÖZCAN
15 Aralık 2019 Pazar 21:42

Şalpazarı Ses Haber Yine Farkını Gösterdi;;Büyükliman Gazteciler Cemiyet Başkanı Gazeteci-Yazar Aydın Gelleci’i Gümüş Kazma imza gününde Büyükliman Gazetciler Yönetim kurulu üyesi ”Şalpazarı Ses Haber Gazetesi’‘ sahibi tarafından Ortahisar Belediyesi bahçesinde yazar Aydın Gelleci’nin imza gününe gelen konukların karşılanmsı esnasında foto çekimi ve video çekimlerinin ardından İmza programının yapıldığı salondaki konuşmaların tamamını kayda aldı. Akabinde de salonda bulunanların Gelleci tarafından ktap imzalama programının tamamı olan 64 dakikasını görüntüleyerek bir anlamda imza gününe gelen yada gelmeyenleri tescilledi. İlerleyen saatlerde Gazetenin sosyal Medya sayfalarında  montajlanarak  video görseli  izlenmeye hazır getirildi ve haber sonunda video görselini bulacaksınız.

İmza Günü Slayt Gösterisiyle Başladı;;Trabzon Ortahisar Belediyesi Çok Amaçlı Konferans Salonunda Slayt gösterisiyle başlayan tanıtım sonrası Gazeteci-Yazar Aydın Gelleci, yaptığı konuşmasında şunları söyledi:  Trabzon, Milattan Öncesine (MÖ) dayanan geçmişi, ekonomik yapısı, coğrafik konumu ile kısacası hangi açıdan bakarsanız bakın Doğu Karadeniz Bölgesi’nin en büyük ili konumundadır.

Karadeniz Bölgesi’nin cazibe merkezi ve Türkiye’nin en önemli tarihî ticaret kentlerinden biri olan Trabzon, sahip olduğu dinamizmi ve potansiyelini hayata geçirerek Türkiye’nin 2023 yılı hedeflerinde kendi üzerine düşen sorumluluğu üstlenerek gelecekte yerini almayı amaçlamaktadır. Bu amaçla öncelikle ilin gelişmesini engelleyecek darboğazları bir an önce aşmayı hedeflemelidir. Bu noktada mevcut darboğazlardan en önemlisi olan ulaşım altyapısını iyileştirmeyi öncelikli vizyon olarak belirlemelidir.

 Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde ve Cumhuriyetin ilk yıllarıyla hızlı başlayan demir yolu hamlesi ilerleyen dönemlerde yavaşlamış ve ulaştırma altyapı yatırımlarındaki dengesizlikler kara yolu lehine dönmüştür. Ancak küreselleşmeyle birlikte artan küresel rekabet, ülkeleri demir yolu taşımacılığının avantajlarından faydalanmaya zorlamıştır. Türkiye’de yakın dönemde yeniden önem kazanan demir yolu üzerinde önemli projeler geliştirilmektedir. 2023 yılında Türkiye’nin bugünkü mevcut ağ uzunluğunu iki katına çıkarmayı hedefleyen bu projelerde en önemli güzergâhlardan biri olan Erzincan-Gümüşhane-Trabzon hattı, bu sebeple tarihî gayesine de çok yakın bulunmaktadır.

Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demiryolu Projesi 1800’lü yılların ortasına dayanıyor

      Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demir Yolu Projesi, ilk olarak Osmanlı İmparatorluğu döneminde 1800’lü yılların ortasında gündeme gelmesine, Cumhuriyetin ilk yıllarında TBMM’de kanunu çıkmasına ve Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün vasiyetine rağmen bugün hâlâ yapılamamıştır. Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demir Yolu Projesi gerek bölge gerekse ülke menfaatleri için ne denli hayatî olduğu gerçeği günümüzde tartışmasız kabul edilmektedir. Doğu Karadeniz Bölgesi’nin en gelişmiş şehri olan Trabzon’un sahip olduğu tarihî, kültürel, sosyal ve stratejik potansiyelinin hayata geçirilmesi ve Doğu Karadeniz’in geleceğe taşınmasında bu proje bir dönüm noktasıdır.

     Bu eseri de Trabzon’un bir an önce ‘demir yolu’ hayaline ulaşması noktasında bir katkısı olur amacıyla kaleme aldık.

  328 sayfadan oluşan eserimiz 6 ana bölüm ve 120’ye yakın alt bölümden oluşuyor. 8 röportaj ve 8 köşe yazısını da sizlerle paylaştık. Eserimizde 230 civarında fotoğraf, harita, gazete küpürü ve belge kullandık.

 Bugün Türkiye’de 1924’te yasası çıkmasına rağmen yapılamayan belki de en önemli projelerden biridir Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demir Yolu Projesi… Düşünün 5 yıl sonra 100 yıl dolacak. Google’a “Trabzon’a demir yolu…” yazdığınızda 5 milyon 840 bin sonuç çıkıyor..

 Erzincan-Gümüşhane-Trabzon Demir Yolu Projesi’yle ilgili en somut gelişme, uygulama ve etüt projesinin 2018 yılı ortalarında yapılmış olmasıdır. Biz bu eseri kaleme alırken çalışmalar devam ediyordu. Siyasetçiler ve yetkililer “Trabzon’a demiryolu 2023 hedefleri arasında var!” diyor.  

      Dileriz bu hedefler gerçekleşir. Dileriz bu eser de bu hayalin gerçekleşmesine biraz olsun katkıda bulunur. Eserimizde emeği bulunan başta Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği, ağabeyim Coşkun Şahinoğlu, İbrahim Kul, sponsorlarımız Kebir Süt, Cemsan, Tokullar, Kul İnşaat, Uzun Ticaret’e, akademisyen büyüklerimize, bu salonda bizi sizlerle buluşturan Ortahisar Belediye Başkanımız Sayın Ahmet Metin Genç’e ve ekibine, buraya gelerek bizleri onurlandıran sizlere teşekkür ediyorum. Tabi ki bu eserin ortaya çıkmasında büyük özveriyle çalışan dizgi ve tasarımcımız Ömer Salkı, tashihini yapan İbrahim Hakkı Akyüz, danışmanlığımızı yapan Tarihçi ve Araştırmacı- Yazar Sayın İsmail Hacıfettahoğlu ve Mustafa Yaylalı’ya, Prof.Dr. Hikmet Öksüz, Prof.Dr. Ersan Bocutoğlu’na, belgelerini bizimle paylaşan Veysel Usta hocama şükran borçluyum. Kendilerine ve sizlere sevgi ve saygılarımı sunuyorum.

Trabzon İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Muzaffer Aydın‘ın Anlatımı

Trabzon’un kanayan yarası diyebileceğimiz Demir Yolu ile ilgili uzun bir çalışma yapmış çalışma yaparken de bilim adamlarından bahsetti kendilerine teşekkür ediyorum diyen Trabzon İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Muzaffer Aydın;  araştırma yapıp sonuçlarını insanlarla paylaşmak çok güzel bir şey. Bazı araştırma yapanlar bu araştırmalarını kamuoyu ile paylaşmaktan imtina ediyor.  Aydın bey çok güzel bir çalışma yapmış, çalışmasını geleceğe bu çalışmasını geleceğe aktarmak içinde kitap haline getirdi. Büyük bir emek harcamış kendisine Trabzon adına teşekkür ediyorum dedi. Demir Yolunun Trabzon için büyük bir ihtiyaç olduğunun altını çizen Başkan Aydın, 1924’te kanun çıkmasına rağmen maalesef 95 yıldır hala Trabzon’da Demir Yolu ile ilgili hala kazma vurulmamıştır. Dilerim ki fizibilite çalışmaları tamamlanan projesi yapım aşamasında olan bu proje yakın zamanda gerçekleşir Trabzonluların ve tüm halkın hizmetine sunulur dedi.

      Demir Yolunun 1800’lü yıların ortasında Osmanlı döneminde başladığını belirten Avrasya Üniversitesi Öğretim üyesi Prof. Dr. Fazıl Çelik, hat olarak Anadolu’yu baştanbaşa kesen hattın limanların bu hatlara bağlanma meselesi olduğunu söyledi.

      Çelik; bu serüven içersinde birçok çalışmalar yapılmıştır. Osmanlı ve Atatürk döneminde projeler geliştirilmiş Demir Yolu taşımacılığı yük taşımada ticarette % 80-90’ı deniz yoluyla yapılır. Deniz yollarının karadaki bağlantısı demir yoludur. Demir yolundan sonra ise kara yolu gelir. Türkiye mevcut demir yolu ağı 8-10 bin km olup bunların 4 bin Km’lik bölümü Osmanlı döneminde yapılmış diğer yarısı ise Atatürk döneminde yapılmıştır.

Atatürk Kazma Kürekle Yılda 200 km Demir Yolu Yaptı

Atatürk yılda 200 Km ortalama demir yolu ki bu günkü teknoloji ile de değil kazma ve kürekle tüneller delinerek yapıldı. Atatürk’ten sonra 40’lı ve 50’li yıllarda pek bir şey yapılmamış. 2000’li yıllardan itibaren hızlı demir yolu taşımacılığı başlamış. Hızlı demir yolunun Erzincan’a gelmeden Trabzon’a gelmesi söz konusu değil. Cumhuriyetin 2023 yılı yüzüncü yılından sonraya kalmış oluyor. Ama mutlaka bu bağlantının sağlanması gerektiğini ifade etti.

GC Yönetim Kurulu ve Üyeleri Gelleci’yi Yalnız Bırakmadı

  Yapılan konuşmaların ardından Aydın Gelleci, ‘Gümüş Kazma’ isimli kitabının imza gününe geçti. Gelleci’yi imza gününde Büyükliman Gazeteciler Cemiyeti üyeleri de yalnız bırakmadı.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.